Manapság az életmódunkból és a munkánkból fakadóan, nagyon sok időt töltünk ülő pozícióban, ami sok szempontból lehet káros hatással az egészségünkre. Sajnos ülünk a munkában, ülünk az irodában, majd a hazafelé utat is ülve töltjük, hogy aztán a kanapén találhassuk magunkat ismét a jól megszokott rossz pozícióban.

 
Mi ezzel a probléma és milyen hosszú távú következményei lehetnek?

 
Ülő pozícióban a csípőnk hajlított helyzetben van, ezzel nincs is gond, hiszen ez természetes mozgástartományába tartozik. A bajt a mennyiség szüli. Az csípőhajlítók egész nap megrövidült állapotban vannak és megfelelő kompenzáció nélkül, abban is maradnak. Gondoljunk csak bele, milyen lenne, ha a karunkat egész nap behajlítva tartanánk.

 
Itt azonban nem ér véget a probléma.

 
Kinek fáj a dereka?

 
A csípőhajlító izmok egy része az ágyéki gerincről ered, ha ezek megrövidülnek, bizony magukkal húzzák az eredési pontot is ezzel deréktáji panaszokat okozva. Sokan hibásan, rögtön erősíteni próbálják az alsóháti szakaszt, annak ellenére, hogy helytelen mozgásbeidegződéssel és megrövidült, rosszul funkcionáló izmokkal bírnak ezen a területen. Több csípő mobilizációs gyakorlat is van, amivel gyors eredményt lehet elérni és hatásosan segíteni a kialakult problémánkon.

 
Rossz tartás?

 
A helytelen ülés következtében a vállak előrefordulnak, a mellkas beszűkül, mellizmok megrövidülnek, a hátizmok pedig megnyúlnak. A felsoroltak ellenére rengetegen főként toló (pl.: mellizom) gyakorlatokat végeznek, amivel még jobban ráerősítenek a problémára. Figyeljünk az egyensúlyra és a megfelelő nyújtó, mobilizáló gyakorlatok mellett fektessünk kellő hangsúlyt a hátizmok erősítésére, melyekre kb. kétszer annyi gyakorlatot kellene végeznünk, mint mellizom edzésére.

 
Esetleg túlsúly?

 
Jöjjön a matek.

 
Ülés közben kb. 50 kalóriát használunk fel óránként. Ugyanennyi idő alatt sétával 300, kocogással 750, de még porszívózással is majd 270 kalóriát égetünk el.

 
Menjünk tovább.

 
Ha nem is munka közben, de otthon biztos megesik, hogy nassolunk ezt-azt Tv nézés közben. Sajnos az is előfordul, hogy az egész étrendünket érdemes lenne átgondolni. Jöjjön a rosszhír. Elég napi 100 extra kalóriát bevinni ahhoz, hogy egy hónap alatt fél kilót szedjünk fel.

 
Ezért hasznos, ha figyelünk arra, hogy leült órák után mozogjunk, legyünk aktívak és sportoljunk, ha van rá lehetőségünk.

 
Érdemes fokozatosan kezdeni a terhelést ne ugorjunk fejest munkából a futópadra, válasszunk olyan mozgásformát, amit élvezünk és úgy gondoljuk, hogy hosszú távon fogjuk tudni csinálni. Utána persze jöhet egy kis levezetés – mint a szauna vagy sószoba – természetesen a saját betegségeink ismerete mellett.

 
Erőt a változtatáshoz és kitartást a mozgáshoz.

 

Ujvári László
személyi edző
www.realactive.hu

Logo_footer   
     © 2015 by MediaPlex.hu

" Egy lépéssel mások előtt "

KÖVESS MINKET!